Tugasan 2 : Excel

Dalam tugasan 2, pelajar dikehendaki menyediakan jadual bagi memasukkan Markah Tahunan subjek Kemahiran Hidup bagi 20orang pelajar Tingkatan 3 Melati.

Yang pertama sekali, kita perlu buka EXCEL untuk menyiapkan tugasan ini.



Dengan gambar yang atas, kita lebih memahami langkah yang kita patut lakukan. Selepas buka EXCEL, kita harus membina satu jadual. Dalam jadual ini, beberapa perkara yang patut diletakkan:

1. Tajuk jadual. ( Markah Tahunan Subjek Kemahiran Hidup Tingkatan 3 Melati )
2. Bilangan pelajar. (20orang pelajar)
3. Nama pelajar.
4. Markah kuiz. (20%)
5. Markah peperiksaan pertengahan tahun. (30%)
6. Peperiksaan akhir tahun. (50%)
7. Jumlah keseluruhan (100%)
8. Gred.


Selepas menyiapkan jadual yang di atas,kita akan melakukan langkah yang seterusnya. Untuk melakukan langkah ini, kita menambahkan sheet baru dan menukarkan nama kepada GRED. Kita akan  membina satu jadual lagi untuk menyatakan bilangan pelajar yang mendapat gred apa-apa. Dalam JUMLAH PELAJAR, kita boleh guna teknik untuk mendapat keputusan dengan lebih cepat. Kita type di Formula Bar ,iaitu =SUM(D4:D14). D bermaksud column D, mankala SUM bermaksud jumlah dari column D4 ke D14.


Kita akan melakukan langkah ketiga. Seperti langkah kedua, kita juga menambahkan new sheet dan menukarkan nama kepada GRAF. Kita akan  membina satu graf dengan data yang dilakukan pada sheet 1 dan 2. Tajuk graf ini adalah Markah Tahunan Subjek Kemahiran Hidup Tingkatan 3 Melati. Selain itu, Y-axis dan X-axis harus diisi dengan bilangan pelajar dan gred.

Kita sudah menyempurnakan tugasan ini!! :)
Akhir kata, mempunyai 7orang pelajar mendapat A-, 11orang pelajar mendapat A dan 2orang pelajar mendapat A+.

没有评论:

发表评论