Tugasan 3 : Powerpoint

Dalam Tugasan 3, pelajar dikehendaki menyediakan persembahan pembentang yang bertemakan "Ini Kisah Saya" dan minimum 10 slides. Isi powepoint adalah latarbelakang, biodata dan kisah keluarga. 

Untuk menyiapkan tugasan ini, marilah kita membuka POWERPOINT!!!

Inilah slide 1 saya!! Saya telah meletakkan tajuk slide iaitu Ini Kisah Saya- LOH SZE RONG. "YES"dan "NO" merupakan button arahan. Apabila menekan Yes,apa yang akan berlaku? Sebaliknya, apa yang akan berlaku apabila menekankan NO?



Ini yang yang akan berlakulah apabila menekan "NO".Slide 1 akan lompat ke Slide 2 secara automatik. Oleh itu, icon rumah pada slide 2 akan lompat balik ke Slide 1 sekali lagi.



Ini yang akan berlakulah apabila menekan "YES". Slide 1 akan lompat ke Slide 3 secara automatik. Slide 3 adalah biodata saya. Perkara-perkara yang dibawah akan ditunjukkan secara perlahan-lahan. Hal ini demikian kerana saya telah menambah effect ANIMATION di perkara-perkara tersebut. Contoh effect ANIMATION ialah Appear, Fade dan sebagainya.



Seterusnya, SLIDE 4! Slde 4 adalah memperkenalkan latar belakang saya. Dalam slide ini, saya memletakkan maklumat sekolah yang saya pernah memasuki sejak kecil. Seperti Slide 3, saya juga meletakkan effect ANIMATION, seperti Split, Float In dan sebagainya.



Terdapat apa-apa dalam Slide 5? Slide 5 adalah tentang social media saya. Saya telah meletakkan Facebook, Twitter dan Blogspot. Icon social media tersebut juga merupakan button arahan. Oleh itu, social media akan keluar selepas click icon tersebut.




Slide 6,7 dan 8 adalah gambar keluarga saya!! Dalam ketiga-tiga slide ini juga mempunyai effect ANIMATION.  Dalam slide 8 adalah anak saudara abang saya:D



Slide 9 adalah video anak saudara yang comel ni. Saya telah membina tiga button arahan iaitu "PLAY", "PAUSE" dan "STOP".


Akhir sekali adalah Slide 10. Dalam slide ini terdapat ucapan terima kasih yang paling ikhlas dari saya kerana sudi menonton slide show saya. Melalui slide show ini, dapatlah mengetahui kisah saya secara ringkas.

没有评论:

发表评论